איך לשמור על חום הגוף במהלך גלישת סקי

חופשת סקי היא פעילות חורף קלאסית ואטרקטיבית במיוחד. הקור המקפיא, השלג הצחור, האווירה הסוחפת במדרונות, הנופים עוצרי הנשימה המקיפים סביב, ובכלל התחושה שכל פתית שלג מונח על המדרון במיוחד בשביל ליצור לכם חווית גלישה מרגשת, מלהיבה ומלאת אדרנלין. לצד ההתרגשות הפנטסטית שעוטפת כל גולש סקי, מתחיל או מנוסה, יש גם כמה היבטים בריאותיים ובטיחותיים שחשוב להקפיד עליהם כדי שחופשת הסקי תהיה באמת מושלמת!
כך למשל, שמירה על חום הגוף לאורך היום הארוך במדרונות הסקי הכרחית לבריאותכם ולהנאתכם. עניין הקור הוא כמובן בלתי נמנע באתרי הסקי, אתם מבלים שעות בשלג ובקרח, הרוח מצליפה בפנים, ולפעמים הקור חודר את העצמות ומונע מכם לגלוש כמו שצריך. בשל כך, ריכזנו לכם כמה כללים חשובים שחשוב להקפיד עליהם לפני שאתם מסתערים על המדרונות, ויאפשרו לכם גלישה נעימה ובטוחה:

אם כטיול בלתי נשכח אחרי צבא, לפני לימודים או התחלת עבודה חדשה, ובטח לכבוד יום הולדת או מסיבת רווקים/רווקות מיוחדת - אין ספק לחופשת סקי עם חברים טובים היא כיף מסוג אחר - ספורט החורף המלהיב יספק לכם אווירה משוחררת, צחוקים לתוך הלילה, העלאת זכרונות וחוויות משותפות, ניתוק מוחלט מהשגרה, וגלישה מרגשת במדרונות הלבנים, במהלכה יש לכם רק מחויבות אחת – ליהנות!

התלבשו בשכבות

התלבשו בשכבות
לבוש סקי מתאים פירושו לבוש בשכבות, שיאפשרו לכם להתאים את הבגדים שלכם לפי הצורך ותנאי מזג האוויר בכל רגע נתון:

  • שכבת בסיס: שכבת בסיס מתאימה היא הצעד הראשון לשמירה על חום הגוף ורצוי שתהיה דקה ועשויה מצמר או בד סינטטי שינדפו את הלחות והזיעה וישמרו עליכם חמימים ויבשים. שכבת בסיס לא מתאימה תגרום לאובדן חום הגוף במהירות, ולכן חשוב להימנע מבד כותנה שיותיר את הלחות על העור, יגזול את החום מהגוף וישאיר אתכם קרים ורטובים.
  • שכבת ביניים: עם סוודר ופרטי לבוש העשויים מבד פליז או פוך, תסייע בלכידת חום הגוף ובו זמנית תגן עליכם מהקור שבחוץ. לשכבות אלו יש משקל מעט כבד יותר, אולם הן עדיין גמישות וקלות ומספקות שכבת בידוד נוספת מבלי להוסיף נפח רב מדי.
  • לבוש עליון: בעוד ששכבות הבסיס התחתונות עוזרות לנדף זיעה מהעור ולשמור על חום הגוף, השכבה החיצונית מגנה עליכם מפני הרוח והגשם. להגנה אולטימטיבית, רצוי שהמעיל העליון יהיה מבד נושם ועמיד למים ולרוח ומפגעי מזג אוויר נוספים. כדי להימנע מכניסת שלג וקרח בין שכבות הלבוש האחרות, ניתן לגם לעטות סינר סקי עליון, המספק הגנה נוספת.

שמרו על הגפיים

שמרו על הגפיים

  • גרביים: אל תזלזלו בחשיבותם של גרבי סקי איכותיות, שיספקו לכם חום חיוני לכפות ולאצבעות הרגליים שלרוב "קופאות" ראשונות. בשוק קיימות גם גרבים מחוממת המופעלת על ידי סוללות נטענות.
  • כפפות: כפות הידיים רגישות לקור בדיוק כמו כפות הרגליים, ויש כאלה שאף סובלים מכך יותר. בשל כך, חשוב לבחור בכפפות מבודדות וגמישות אך כאלה שעמידות בפני מזג אוויר.
  • לכל אלו אל תשכחו להוסיף גם בקסדת ראש מתאימה, חם-צוואר או מסכת פנים ומשקפי סקי המתאימים למבנה הפנים שלכם.

הגענו על העור

הגנו על העור
אחת הדרכים הטובות ביותר להתחמם ולהגן על עצמכם היא למזער ככל הניתן את חשיפת העור לקור. כך למשל, ודאו שאין עור חשוף בין המעיל לקסדה, ואם כן, הוסיפו צעיף צוואר כדי לכסות אותו. אותו כנ"ל עם כפפות שכדאי שיהיה ארוכות דיין כך שיכסו את כל היד.

הצטיידו במגפי אפרה סקי

הצטיידו במגפי אפרה סקי
אחרי שביליתם יום מפרך ומרגש במדרונות, כדאי לנעול מגפי שלג מתאימים שייתנו לכם אחיזה יציבה וישמרו על אצבעות הרגליים נעימות וחמות. חשוב לבחור במגפיים שמספקות לאצבעות מקום להתנועע ולייצר זרימת דם טובה יותר. מגפיים צמודות מדי עלולות לגרום להתכווצות האצבעות, לאיבוד תחושה ולסיכון לפתח כוויות קור.

בנוסף לכל אלו, הנה עוד כמה המלצות בטיחות נוספות שכדאי לזכור, כדי להבטיח לעצמכם חווית סקי בטוחה ומהנה:

  • בדקו את תחזית מזג האוויר לפני שאתם יוצא לסקי והתייעצו עם הצוות המקצועי באתר
  • התלבשו בהתאם לתנאי מזג האוויר הצפוי באתר
  • אם אתם יוצאים לגלוש לבד, ספרו למישהו לאן אתם הולכים ומתי אתם צפויים לחזור
  • שתו הרבה נוזלים לפני הגלישה שיעזרו לכם למנוע התייבשות
  • קחו הפסקות מעת עת ובהתאם לצורך, הניעו מעט את הגפיים, הצוואר והגוף בכלל, מה שיגביר את זרימת הדם ויספק לגוף אפשרות להתחמם
  • הימנעו מסקי במזג אוויר רטוב. בגדים רטובים יאבדו במהירות את תכונות הבידוד שלהם
  • צאו לסקי בשמש, הקרניים המלטפות יחממו אתכם
  • היו מודעים לסימנים של היפותרמיה ולכוויות קור: היפותרמיה היא מצב שבו טמפרטורת הגוף יורדת מתחת ל-35 מעלות צלזיוס. הדבר עלול להוביל למצב חירום רפואי במיוחד בתנאי מזג אוויר קר במיוחד, כאשר התסמינים של היפותרמיה מתבטאים לרוב ברעד בגוף, בלבול, דיבור כבד, נשימה איטית, חוסר תחושה בגפיים או אובדן קואורדינציה. אם אתם חווים את אחד התסמינים, היעזרו קודם כל בחבר שאיתכם או בצוות המקצועי הנמצא באתר, שיסייעו לכם להסיר בגדים רטובים, לייבש אתכם עם מגבת יבשה, להעביר אתכם לסביבה חמה ולהשקות אתכם בנוזל חם (תה, מרק וכו').
    לאחר שירדתם מהמדרונות, ובמיוחד אם אתם מתכוונים לחזור אליהם מחר, חשוב להקפיד לייבש היטב את הציוד. ראשית, הסירו את כל השכבות הרטובות, פרשו אותם מול אח או תנור, הניחו על הרצפה המחוממת או תלו אותם בחלל סגור, חם ויבש. לנוחות מושלמת, תשמחו לדעת שבמועדוני קלאב מד יש לכל חדר לוקר אישי לציוד הסקי עם מתקן לייבוש המגפיים והכפפות.